onsdag 9 juni 2010

Korta eller långa metoden?

Har funderat en del på detta med korta respektive långa metoden. Den långa metoden var den vi körde förra gången. Med nässpray och sprutor. Den korta metoden innebär ingen nässpray utan sprutor på en gång. Låter ju onekligen smidigare. Och lockande. Någon som har erfarenhet av båda metoderna? Antar att det finns för- och nackdelar med båda. Ska ta upp det med Dr T imorgon när jag har telefontid. Han har säkerligen något klokt att säga om saken.

Här kan du läsa mer om de olika metoderna. Under rubriken "Hormonstimulering av äggstockarna".

3 kommentarer:

Lisa sa...

Hej, jag har gjort langa tva ganger, madde pest av sprayen men i Frankrike där jag bodde da ville de absolut inte testa korta.. Resultatet blev:
IVF 1: 9 ägg, 8 befruktade, 1 till mig, 3 till frysen -minus
IVF 2: 16 ägg, 13 befruktade, 2 till mig, 6 till frysen. Gravid men missfall vecka 7.

Nu gar jag pa en klinik i Warszawa (där vi bor nu) och har precis testat korta. Hur smidigt som helst! Behövde dock lite högre dos för att fa igang blasorna.
IVF 3: 10 ägg, 9 befruktade, 2 till mig, 5 till frysen. Väntar pa resultatet ;)

Hoppas att det kan hjälpa dig och att ni far testa korta!

Kram Lisa

Anonym sa...

Hej! Provat både den korta och den långa. Med den korta fick jag inte lika många ägg...nackdel! Men det gick snabbare, smidigare...fördel! Den långa protokolet är också bra för de som har endometrios. Fråga vad läkaren tycker. Lycka till!

Anonym sa...

hej, jag har gjort 6st ivf försök, de fyra första gjordes den långa metoden på mig med nedslående resultat varje gång(den fjärde blev jag faktiskt gravid men fick missfall i vecka 8). Det femte försöket så ville de göra något nytt(då tror jag den korta var ganska ny), dels mådde jag bättre under själva behandlingen och det bästa av allt är att jag blev gravid och vi fick till slut en son! när vi så ville prova ett syskon försök så ville de inte ändra ett lyckat koncept som dr sol i umeå sa så vi körde korta metoden igen och i januari i år så födde jag en liten dotter! Så på mig funkade den korta bäst och smidigast trots att jag har endometrios(en del säger att man ska köra den långa om kvinnan lider av endometrios).
Oj vilket lång inlägg det blev;-)
Jag håller alla tummar och tår att ni lyckas denna gång!
Kram //Mia