måndag 9 maj 2011

Barnmorskebesök och glucosbelastning

Har varit och gjort en glucosbelastning på morgonen. Fastevärdet låg bra, men provet som tas 2 timmar efter man druckit sockerlösningen låg lite högt. Hon som tog provet visste inte vad värdet skulle ligga på som gravid, men efter lite googlande när jag kom hem har jag förstått att mitt värde ligger lite högt. Så jag får se vad barnmorskan säger.
Medan jag väntade på att få ta det andra provet idag, besökte jag barnmorskan. Järnvärdet låg fortfarande lite lågt, så hon tog ett blodprov för att kolla hur det står till med järndepåerna. Annars såg det bra ut. Sf-måttet ligger på 25, och följer kurvan fint. Hjärtljuden låg runt 150 precis som förra gången. Viktmässigt ligger jag på +3kg.

3 kommentarer:

Sara sa...

Jag fick också göra en glucosbelastning då mitt socker var för högt. Även efter glucosen var det för högt så jag hade fått graviditetsdiabetes. Jag fick träffa en diabetessköterska och en dietist. Sen fick jag en blodsockermätare som jag använde några gånger varje dag. För mig räckte det att kostbehandla diabetesen och idag ligger jag bra i socker.

Hoppas att du inte har fått graviditetsdiabetes.

Kram

Carola sa...

Det är ju vanligare också när man har en viss bakgrundshistoria som du och jag. Vill inte skriva det här, vet inte hur öppen du vill vara så jag skriver inte något om det. Det börjar ju närma sig nu, när är det beräknat födelsedatum ? Så glad för er skull att det har gått så bra hittills : )

Mamman med den tomma famnen sa...

Carola: Tack! Ja vi har ju lättare att få diabetes. Dock har jag frågat en av läkarna i Huddinge om vi löper större risk att drabbas av graviditetsdiabetes och hennes svar var nej, så jag vet inte.
Den 2 augusti är hon beräknad att komma.