tisdag 6 december 2011

Sluta amma

Jag har insett att jag tyvärr måste sluta amma då jag tappat alldeles för mycket i vikt. Jag väger i dagsläget 8kg mindre än innan jag blev gravid. 8kg är ganska mycket på min kropp och det verkar gå stadigt neråt. Jag har redan bytt ut två mål per dag. Lunchen då Astrid får gröt, och sista kvällsmålet då hon får ersättning. Funderar nu på vilket mål jag ska byta ut härnäst. Funderar på första morgonmålet för att sprida ut det lite. Det är med stor sorg jag tar detta beslut, men jag har funderat mycket den sista tiden och insett att det är för bådas bästa. En mamma utan ork och kraft är inte den mamma som jag vill vara. Har ni några sluta amma tips? Alla tips som kan göra avvänjningen så smidig som möjligt för oss båda, mottages tacksamt.

4 kommentarer:

mamma-wannabe sa...

oj så olika det kan vara, jag ammar för fullt, men går knappt ner något alls, på 3 månader har jag gått ner 2 kilo... så jag "måste" träna för att bli av med mina extra kilon ;)

Förstår dock att det inte är hållbart för din del, jag blir otroligt trött av amningen och rasar du även i vikt förstår jag att det blir riktigt tufft.

Har eg inga tips, tycker att det låter som att du gör rätt och sprider ut målen som du ersätter, för att slutligen ersätta alla.

En del tycker det är smidigt att byta ut natt-amningen för då kan någon annan ta över vak-nätterna någon gång ibland, andra tycker det är smidigt att ha kvar natt-amningen för då slipper man hålla på och göra i ordning t ex välling mm mitt i natten

- gör som du känner passar dig bäst, jag tror inte att det finns "rätt&fel" utan det viktigaste är att det känns bra för dig, du är närmst ditt barn.

KRAM

Sara sa...

Oj så jobbigt för dig. Självklart måste du tänka på dig själv.
Tyvärr har jag inga tips att komma med då vi aldrig fick igång ammningen på riktigt.

Kram

Tea sa...

Jag tror att du gör helt rätt! Du måste ju ha krafter att ta hand om er. Min barnmorska var orolig för mig (ammar ju inte ens) över att jag var tillbaka på startvikten så snabbt och tyckte att jag kunde sparat några extra kilon. Men det är inte det lättaste bara för att man vill...

Nellie sa...

Hej! Jag förstår att du slutar amma, du måste vara trött som förlorat så många kilon. Jag fick barn samma dag som du, 24 juli, också genom IVF:-) Trevlig blogg du har, jag har följt er kamp för Astrid samtidigt som vi också kämpade för vår dotter. Jag helammar än, har 1,5 kg kvar till min ursprungsvikt. Men vi har fått ha barnvakt och då har vår flicka ätit gröt o hålltsig mätt. Lite värre för mig med sprängfyllda bröst bara!