söndag 1 januari 2012

Året som gick

Med några timmar kvar på första dagen på det nya året tänkte jag försöka mig på en sammanfattning av det gångna året.

Januari
En månad som till största delen bestod av en enorm glädje över graviditeten. Men även en del oro och en enorm trötthet. Jag kände det första fladdret från livet i min mage. Och jag drömmde om att vi fick en underbar liten flicka. En dröm som kom att visa sig vara sann.

Februari I börjad av februari gjorde vi ett tidigt ultraljud som visade att bebisen i magen mådde precis som den skulle. Mina foglossningar blev värre och värre och jag kände första sparken utanpå magen.

Mars Jag bir sjukskriven pga av mina foglossnigar och får så småningom kryckor att stödja mig på. Vi gör RUL som visar en frisk liten flicka och beställer barnvagnen. Vi passerar halvtid i graviditeten. Och det är 6 år sedan vår son lämnade oss.

April Vi gör vårt första, av många, tillväxtultraljud som visar att bebisen växer som hon ska. Vi besöker vetrinären med katten som blivit biten i bakbenet och firar en solig påsk i de svenska fjällen.

Maj Vi gör fler tillväxtultraljud som även de ser bra ut. Jag gör en glucosbelastning som visar att jag fått graviditetsdiabetes och vi funderar på namn åt vår kommande dotter.

Juni Jag börjar bli otålig och försöker fördriva tiden med att tvätta lite bebiskläder. Vi gör även denna månad tillväxtultraljud, som visar att allt bara ser bra ut.

Juli Vi hämtar ut barnvagnen och jag trotsar mina foglossnigar med en sväng till IKEA. Jag får en tid för igångsättning till den 26 juli. En tid vi inte behöver passa. För den 24 juli, nio dagar innan beräknad förlossning bestämmer hon sig för att komma helt på eget initiativ. Vår efterlängtade dotter Astrid.

Augusti Månaden då vår dotter var beräknad att födas. Jag skriver bara några få inlägg i bloggen. All tid går åt till vår dotter och att lära känna henne.

September Månaden då vår son skulle ha fyllt åtta år. SVT börjar sända en serie om ofrivillig barnlöshet, Barn till varje pris?.

Oktober Tv3 börjar visa sin serie om ofrivillig barnlöshet, Drömmen om ett barn. Astrid får sin 3-månadersvaccination.

November Det är ett år sedan äggplock och embryotransfer. Astrid provar ersättning utan några större framgångar. Gröten är dock populärare och går ner med mycket smaskande. Astrid blir fyra månader och vänder sig dagen till ära från mage till rygg.

December Vi tar första barnvagnspromenaden i snö. Jag tar beslutet att sluta amma och vi firar en underbar jul. Astrids första.

1 kommentar:

Sara sa...

Så roligt att få läsa om erat år. Ett helt underbart år!!!