lördag 25 september 2010

Två embryon

Jag har funderat på detta med att få tillbaka två embryon. När har ni fått tillbaka två? Och vad har argumenten för detta varit? Har det varit efter viss antal misslyckade försök? Dålig kvalité på embryona? Eller av någon annan anledning? Då vi snart kommer att dra igång med vårt tredje färskförsök vill jag se till att maximera våra chanser. Så om ni har några bra tips på vad jag kan ta upp med Dr G på måndag tar jag tacksamt emot dem. För den här gången ska vi lyckas.

8 kommentarer:

Sara sa...

Vi fick tillbaka 2 redan vid vårat 2:a ivf försök (hade då innan gjort 1 ivf & 1 fet) Första gången vi fick tillbaka 2 var det 2 4 celliga embryon som såg riktigt fina ut. Sen har jag även fått tillbaka 2 långtidsodlade embryon också perfekt kvalité. Nu sist fick jag också tillbaka 2 4 celliga embryon i perfekt skick. Så jag förstår inte varför du bara får tillbaka 1. Jag har av dessa försök blivit gravid 2 av gångerna.

jag håller mina tummar för dig!

Anonym sa...

Tror att det är olika. På min klinik (sophiahemmet i sthlm) vägrar de pga våra fina embryon = hög grav chans, att jag kan bli gravid samt min lungsjukdom. De vill inte riskera något säger de, övertalning går inte... sist blev jag gravid ju och då sa läkaren på återbesöket att "tur att vi inte satte in två" och några veckor senare fick jag MF... och har ju såklart undrat om jag fortfarande varit gravid om jag fått två... onekligen mer valuta för pengarna också om man får två toppembryon som är färska... Inget direkt svar på din fråga men tycker definitivt du ska ta upp det! På min blogg har jag skrivit lite om essentiella fettsyror, kolla också det som ett tips! Kram kram

Annika sa...

Jag fick två st redan nu första försöket.
Anledningen är att jag är snart 40 och har då lite sämre chans att få ägg att fästa.
Vi diskuterade här hemma efter vi fått veta att vi kunde få två om vi ville och kom fram till att även om det blir jobbigt med tvillingar så är vi villiga att ta chansen.

Så här hade det inget med antalet ägg eller hur de såg ut eller gamla "misslyckanden" att göra.

Sara sa...

Du har en award att hämta hos mig :-)

Anonym sa...

Den 4 maj i år fick vi tillbaka två ägg som båda var fina men inte helt perfekta. Det var vårt första IVF-försök, jag är 41 & mannen 39. Vår läkare på Linnékliniken i Uppsala rekommenderade 2 ägg & vi behövde inte tänka länge. Den 22 maj testade vi positivt & jag är nu 24 veckor gravid med en älskad bebbe så vi är överlyckliga att vi bestämde oss för att godkänna insättning av 2 ägg & mår dåligt av att tänka på hur det hade gått om vi bara hade valt 1. Jag önskar dig all lycka & håller tummarna att ni lyckas denna gång.
Helena

Anonym sa...

Lite ovanligt svar från mej kanske, men jag ska få fyra insatta om det finns så många. Jag bor i USA och en del tillvägagångsätt verkar vara helt annorlunda.
Kanske låter det som en bra ide om man bara ska försöka en gång, men det är också en del hemska beslut att ta om alla skulle fästa.
Fråga gärna mer om du är intresserad.

tess sa...

vem är dr g? har de ngn ny dr???

kramis

Lisa sa...

Hej,

Jag har fatt tva tillbaka flera ganger, men det är ju annorlunda utomlands. Pa min klinik sa resonerar de nästan sa att det är "slöseri" att bara sätt tillbaks 1. Fast det är det ju verkligen inte.

De bästa klinikerna är de som har hög "successrate", men med fa tvillinggraviditeter. Det är ju alltid en riks, men efter alla vara försök sa är vi mer än villiga att ta den.

Lycka till!