torsdag 27 oktober 2011

Ammar du?

Ända sedan Astrid föddes har jag fått frågan, både från bekanta och okända, om jag ammar. När jag svarat att jag gör det så har jag alltid fått berömmande ord tillbaka. Jag har fått höra hur duktig jag är som ger min dotter det bästa. Men varje gång har jag undrat hur folk skulle reagera om mitt svar var att jag inte ammar. Skulle jag få en uppläxning? Skulle jag få följdfrågor om varför? Skulle jag, inför främmande människor, behöva försvara mig själv?
Varför ställer okända människor denna fråga? Förstår inte alla att det är en privat fråga, och även i vissa fall känslig. Jag kanske har kämpat för att få amningen att fungera utan framgång, och mår väldigt dåligt över det. Eller så har jag bara valt att inte amma, av en eller annan anledning som bara angår mig. Inte okända människor jag möter på stan.

Inga kommentarer: