söndag 30 oktober 2011

Kvällsstrul

På senaste tiden har Astrid inte varit helt nöjd på kvällarna. Det har varit svårt att få henne att somna och när hon väl somnar så vaknar hon efter en liten stund och är jätteledsen. Det känns som om jag bara ammar henne hela kvällarna och vi har börja fundera på om hon inte blir riktigt mätt. Hon sover nämligen sämre nu än för någon vecka sedan. Hon vaknar vid tvåtiden trots att hon ätit vid nio tio. Förut åt hon vid åtta och sov till fyra. Med anledning av detta har vi börjat fundera på ersättning. Jag vet dock inte hur vi ska göra. Jag vill gärna fortsätta amma henne ett tag till och är rädd att mjölken ska ta slut om jag byter ut kvällsmålet mot ersättning. Funderar på om jag ska låta henne amma först och sedan "fylla på" med ersättning. Detta för att kvällarna, förhoppningsvis, ska bli mer harmoniska för oss alla. Hur har ni gjort?

4 kommentarer:

Sara sa...

Cornelia fick aldrig till ammningen så jag fick pumpa i lite drygt 1månads tid. Först gav jag bröstmjölken och sen fyllde jag på med ersättning så jag tycker att det låter som en bra idé.

Sara sa...

Jag har utmanat dig på min blogg!

Marie sa...

Inte tar mjölken slut inte. Så länge hon "suger tomt" relativt ofta ska väl produktionen fortsätta stimuleras. Vår son ammade och åt ersättning på flaska men jag vet andra vars små har ratat bröstet när de fått prova flaska så det kan ju hända om man har riktigt otur. Eller att hon inte vill äta från flaskan alls. Men hur som helst tycker jag det låter som en bra idé att testa för att få lugnare nätter.

Mamman med den tomma famnen sa...

Sara: Då ska jag kolla in det!

Marie: När jag ammade sonen så tog min mjölk slut när han var runt 3 månader, trots att jag ammade regelbundet. Så visst kan mjölkproduktionen avta trots att man ammar regelbundet och brösten blir tomma vid amningen.